گزارش کتاب صلیب و هلال: گفتگوی ادیان میان مسیحیت و اسلام

The Cross & the Crescent: An Interfaith Dialogue Between Christianity and Islam; Jerald Dirks; INTERNATIONAL ISLAMIC PUB. HOUSE; 2008

 نویسنده گزارش: رقیه حق گویان

درباره ی کتاب

در این کتاب نویسنده کاوشی عمیق در ریشه های مسیحیت انجام می‎دهد تا به اطلاعات مبهمی دست یابد که زمانی اشتراکات اسلام و مسیحیت را برجسته می‎کرد و همگان را به گفتگو فرا می‎خواند.

درباره ی نویسنده

جرالد اف. دیکس (Jerald F. Dirks) کشیش سابق کلیسای متحد متدیست (United Methodist Church) است و مدرک کارشناسیِ ارشد خود را در رشته‎ی الهیات را از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است.

فصل اول: همانندی ها میان مسیحیت و اسلام

شباهت های بسیاری میان قرآن و انجیل وجود دارد که از جمله می‎توان به داستان کشتی نوح اشاره کرد. هم چنین داستان حضرت موسی و نزاع میان او و فرعونِ مصر در هر دو کتابِ مقدس آمده است. همچنین در قرآن داستان های بسیاری در مورد شخصیت های معروف انجیل گزارش شده است که در انجیل دیده نمی‌شود؛ یک نمونه از این داستان ها  که در انجیل ذکر نشده است کنایه‌ای است که در نقل قولی در قرآن در مورد افراد متعددی آمده است که نیزه پرتاب کردند تا مشخص شود چه کسی متهم به مراقبت از مریم در دوران بارداری او خواهد بود.  

فصل دو: یهودیت، مسیحیت و اسلام

-خاستگاه ها و ارتباطات

گاهی کلمات در توانایی شان در گمراه کردن دیگران فریبنده هستند. این مطلب وقتی بسیار صادق است که قرار باشد کلمات حکایت کننده‌ی مفاهیم انتزاعی و یا نظام ها و افکار پیچیده باشند. معنای کلماتی مانند وحی، عهد، یهودیت، مسیحیت و اسلام در اسلام با دیدگاه سنتی یهودی-مسیحی، که معمولا تنها منظری است که درمحیط های دانشگاهی غرب مطرح می‌شود، بسیار متفاوت است.

فصل سه: کتاب های وحی و متن مقدس

-مقایسه‌ی یهودیت، مسیحیت و اسلام

تحلیل ساختار ادبیاتی و اصالت متن امکان ترسیم تضادهای مهم میان قرآن، توراتِ موجود، زبورها و اناجیل قانونی عهد جدید را فراهم کرده است. از این چهار متن مقدس، تنها قرآن سندی واحد و یکپارچه است و تنها اصالت قرآن ثابت و شناخته شده است.

فصل چهار: غسل تعمید مسیح

-منشأ پسر (خدا) بودن مسیح

ما تنها بر اساس متون موجودِ اناجیل قانونی عهد جدید قادر خواهیم بود مسیر زمانی را دنبال کنیم و در نتیجه دگرگونیِ مفهوم ((پسر خدا بودنِ)) مسیح را ترسیم کنیم. به هر حال، تحلیل شکل ادبیاتی و زبانیِ روایت انجیل قانونی از غسل تعمید مسیح تأثیر اولیه اشعیا 42:1 را در سنت شفاهی دوران پیش از یونان، فاسطین، نشان می‎دهد که در آن مفهومی که بعدها به ((فرزندخواندگی)) یا ((پسر (خدا) بودنِ خلق شده (created sonship))) تغییر یافت، در ابتدا با مفاهیمی چون خدمتکار یا برده معرفی می‎شد.

فصل پنج: مصلوب شدن

-مسئلهی هویت

هدف نویسنده از این فصل اثبات و یا رد ادعای هیچ سنتی (مسیحیت و اسلام) در مورد اینکه آیا مسیح به صلیب کشیده شد یا خیر نیست. اما به هر حال متون مسیحیت، چه نسخه‎ی قانونی و چه نسخه‎ی مشکوک (به لحاظ اصالت)، نشان می‌دهند که کلیساها در ابتدا به هیچ اجماعی در مورد دکترینِ مصلوب شدنِ مسیح نرسیده بودند. قرآن به وضوح بیان می‎کند که عیسی مسیح به صلیب کشیده نشد. بخش بزرگی از کلیساهای نخستین و متون نخستین مسیحیت موافق این باور هستند. این برای مسلمانان به بدان معنا است که بسیاری از کلیساهای نخستین بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می‎شد به اسلام نزدیک بوده‎اند.

فصل شش: رسالت و کشیشیِ مسیح

آیا روح القدس تنها بعد از عروج عیسی وارد دنیای انسان شد؟ آیا لازم بود عیسی این جهان را ترک کند تا روح القدس وارد شود؟ آیا روح القدس همان وعده‎ی پدر بود که در متن اعمال (Acts) آمده است؟  در انجیل نمونه های متعددی از فعالیتِ روح القدس در دنیای انسان ها قبل از عروج عیسی گزارش شده است. به نظر می‎رسد عیسی به حواریون خود دستوری صریح برای رسالت و وحی داده است و قرار بوده، تا رسیدن مأموریت جهانی و بین المللیِ پیامبر اسلام، پیروان او محدود و در جغرافیای خاص باقی بمانند.

فصل هفت: یک قالب برای همه مناسب است

استفاده به شیوه‏ی متیو (Matthean) از پیشگویی

در این فصل بیست نمونه از تحقق به اصطلاح پیش‌گویی ها که در انجیل متیو آمده است، تحلیل شده است. این تحلیل صرفا از نگاه کردن به متن عهد جدید تشکیل شده است که متیو تحقق پیش‎گویی ها را در زیست و رسالت مسیح جست و جو می‎کند. این تحلیل یک نمونه‎ی خاص از صحت موضع اسلام به دست می‎دهد که می‎گوید بعضی از نخستین مسیحیان انجیل اصلی مسیح را تغییر داده و تحریف کرده‎اند.

فصل هشت: ایوب پیامبر

کتاب ایوب شاهکار ماندگارِ ادبی است که در آن بنده‎ی ثابت قدمِ خداوند به محنت ها و رنج هایی دچار می‎شود. قهرمان این کتاب ایوب است که این مصائب نمی تواند از ایمان او به خدا بکاهد. خدا این بنده‎ی ثروتمند و کامیاب خود را با از دست دادن عزیزان و اموال می آزماید. بعد از اینکه ایوب با موفقیت از آزمون بیرون می‎آید، خداوند با نعمت های بیشتر به او پاداش می‌دهد.

فصل نه: معرفی مختصر اسلام

-عناصر ایمان و ارکان عمل

این فصل معرفیِ کوتاهی از اسلام است و خواننده‎ی علاقه‌مند می‎تواند دانش خود از اسلام را با مراجعه به دیگر منابع اطلاعاتی در مورد اسلام افزایش دهد. البته نکته‎ی مهم ترجمه‎ای خوب از معنای قرآن است. در این ارتباط، پیشنهاد نویسنده ترجمه‎ی عبدالله یوسف علی (Abdullah Yusuf 'A}il)، محمد تقی الدین الهلالی (Muhammad Taqi-ud Din Al-Hilali) و محمد موسین خان (Muhammad Musin Khan) است. از میان این ترجمه ها، خواننده‎ی غیر متخصص امریکایی بیشتر با ترجمه‎ی عبدالله علی یوسف راحت خواهد بود که از نظر زبان انگلیسی و لغاتی که به کار می‎گیرد خواننده دوست‎تر است.

منابع

کتاب

The Cross & The Crescent

سایت

https://islamicbulletin.org/?page_id=2371