گزارش کتاب گفتگوی ادیان: منظرهای جهانی
Interfaith Dialogue: Global Perspectives; Edmund Kee-Fook Chia; Palgrave Macmillan; 2016
نویسنده گزارش: رقیه حق گویان
درباره کتاب
این کتاب مسائل محوریای که به کلیسای امروز مربوط است را بررسی میکند و بر ارتباط ادیان مختلف در بافت ها و مناطق مختلف تمرکز میکند.
درباره ی نویسنده
ادموند کی فوک چیا (Edmund Kee-Fook Chia) از سال 1996 تا 2004 دبیر اجرایی کنفرانس های فدراسیون اسقف های آسیایی (Federation of Asian Bishops' Conferences) بوده است.
بخش هایی از آنچه در این کتاب میخوانیم
خوب است به خاطر داشته باشیم که نوسترا ایتاته (Nostra Aetate) (اعلامیهی روابط کلیسا با ادیان غیر مسیحی) نتیجهی غیر مترقبهی شورای دوم واتیکان بود. این اعلامیه در دستور کار مقدماتی پیش بینی نشده بود. این واقعیت دارد که بعضی پیشگامانی که طرفدار دیدگاهی گشودهتر نسبت به پیروان دیگر ادیان بودند و نیز کلیساهای خاورمیانه و آسیا به زیستن در محیطی که مشخصهاش حضور پیروان دیگر ادیان بود، عادت کرده بودند. با این وجود، در کلیسا هیچ حرکت قدرتمندی که باعث پیشرفت گفتگوی ادیان شود (حرکتی قابل مقایسه با جنبش های انجیلی، عبادی و وحدت گرایی در کلیسا) و بتواند انگیختاری برای پرداختن به این موضوع باشد، وجود نداشت.
همان طور که متخصصین انجیل و الهیدانان کند و کاوی در پیامدهایِ دیدگاهِ جدیدِ نوسترا ایتاته میدهند، دو رویکرد اولیه در مورد فهم روابط الهیاتی میان کلیسا و یهودیان از نظر گنجاندن عهد به روشی جدید پدیدار گشته است. در هر رویکرد تفاوت های ظریفی میان متخصصین وجود دارد. با این وجود، همهی آنها پیوند محوری میان یهودیت و مسیحیت را تأیید میکنند. میتوان این دو جریان را به عنوان عهد واحد و عهد دوگانه مشخص کرد (به خاطر چند دانشمند که خواستار فهم روابط یهودی-مسیحی در چهارچوب چند-عهدی هستند).
قبل از قرن بیستم، یهودیان تلاش فکری قابل ملاحظهای پیرامون روابط با دیگر ادیان کرده بودند. دغدغهی فرهنگ های دینی موجود درست به تورات، سند بنیادیِ یهودیت، برمیگردد که عمدتا به جایگزین کردن بت پرستی با بندگی یک خدا میپردازد؛ خدایی که عهدش با ابراهیم و مردم یهود (بنی اسرائیل) بنیان های باور و عمل یهودی را تشکیل میدهد. ظهور اصطلاحات اصلاح و آزادیی یهودیت، از اوایل تا اواسط قرن 18، با شکلگیری روابط جدیدی با مسیحیت هم زمان بود. از آنجا که خصیصهی اصلاحاتِ یهودی ترکیب جهان بینی های یهودیِ سنتی با دیدگاه های پسا-روشنفکری در مورد شخصیت انسان و هویت مدنی بوده و هست و از آنجا که بسیاری از یهودیان در جوامعی زندگی می کرده و همچنان میکنند که فرهنگ مسیحیت فرهنگ غالب است، جنبش های ترقیخواهانه بیش از صد سال است که جلودار گفتگوی ادیان هستند.
تلاش های مثبت آموزه های نوسترا ایتاته کاملا قابل لمس است. این واقعیت که هیئت های بین ادیانیِ بسیاری در سطح کلیسای محلی، اسقفی و کنفرانس های اسقفی در سطح منطقهای در سراسر دنیا شکل گرفته است نمونهای از تأثیرات نوسترا ایتاته است. اما به هر حال باید این سند را در کنار دیگر سندهای بنیادین شورای دوم اتیکان خواند؛ به خصوص سند مربوط به کلیسا و ارتباطش با دنیای مدرن.
اسلام و مسیحیت به لحاظ پیشینهی تاریخی، الهیاتی و معیارها نزدیکترین ادیان هستند. هر دو دین وحی الهی را به عنوان اصول هدایت بنیانی برای عملی دینی میپذیرند. از آغاز اسلام، حضرت محمد (ص) مسیحیان را هم پیمان و حامی مسلمانان معرفی کرد. محافظت حاکمانِ مسیحیِ حبشه از مسلمانان مهاجر ستایش برانگیز بود و توضیح میدهد که چرا از بازگرداندن آن مسلمانان به خانه امتناع کردند.
پیامد اعتراضات 2012 سیدنی تغییری که در میان مسلمانان استرالیا رخ داد را روشن میکند؛ رسیدن از عنصری ناهماهنگ و تا حدودی جدا افتاده به سطحی بالاتر از همکاری اجتماعی و همگانی. اعتراض شامل چند صد نفر از جوانان مسلمان از گروه اقلیت مسلمانی میشد که بخشی از تظاهرات جهانی علیه ویدئوی اهانت آمیز و غیر محترمانه در یوتیوب به نام بیگناهیِ مسلمانان بودند. این ویدئو تریلر یک فیلم ضد اسلامیِ کم هزینه بود که توسط یک شهروند امریکاییِ مصری تبار و مسیحی نوشته و ساخته شده بود. این تظاهرات باعث شد خیابان های آرام سیدنی شبیه تظاهرات خشونت آمیز خارج از کشور شود.
یکی از مشکلاتی که ما در زندگی با آن مواجه میشویم دلبستگی ما به آن و یا چسبیدن ما به آن است. ما با نگاه کردن به زندگی خود و دیگران میفهمیم که زندگی قطعی و پایدار نیست. تسونامی، زمین لرزه، سیل، تصادف، جنگ، بیماری های شناخته شده و ناشناخته و در آخر مرگ ناگهانی زندگی را کاملا غیر قابل پیش بینی میکند. ما واقعا نمی توانیم به هیچ چیز و هیچ کس متکی باشیم. با این وجود چیزهایی جمع میکنیم که نمیتوانیم به آنها تکیه کنیم و نمیتوانیم با خود به آن دنیا ببریم؛ ما به افرادی اعتماد میکنیم که علاقه و نگرانیشان برای ما قطعی نیست و هنوز اهدافی داریم که ممکن است هرگز نتوانیم به آنها دست یابیم. خودخواهی، هوس ها و علقه ها ما را به بردگی گرفتهاند. آگاهی از بیدوامیِ دنیا و فرا گرفتن زیستن در آن برای یک روز بدون امیدهای واهی میتواند ما را قادر کند زندگی را همانگونه که هست بپذیریم و بدون حسرت و انتظارات بیهوده با آرمش زندگی کنیم.
منابع
کتاب
Interfaith dialogue
سایت
https://webpublic.acu.edu.au/staffdirectory/?edmund-chia=