الهیات عملی برای زنان: چگونه شناخت خدا در زندگی روزمره ما تفاوت ایجاد می کند

وندی هورگر آلسوپ

کراسوی بوک، 2008، 160 صفحه[1]

در دنیای مسیحی دینداران معمولی با سوالات متعددی در زندگی روزمره مواجه می شوند.سوالی مانند این که چرا خدا اجازه می دهد که رنج بکشید؟ چرا اتفاق های بد برای آدم های خوب رخ میده؟ چرا مردم بی گناه گرسنه می مانند؟ چرا سعی می کنم وفادارانه برای خدا زندگی کنم و احساس می کنم زندگی ام هنوز به هم ریخته است؟ وقتی مردم امروز به اطراف نگاه می کنند، رنج و سختی را می بینند. زندگی برای بسیاری از مردم، حتی دینداران خوب، چالش برانگیز می‌شود. اغلب وقتی دیندارن به مقصود می‌رسند، تصور می‌کنند که خدا از آن‌ها مراقبت می‌کند و در حالی که دیندار بودن مزایای فوق العاده ای دارد، داشتن یک زندگی کامل یکی از آنها نیست. دینداران اغلب احساس می‌کنند که برای رسیدگی به سؤالاتی که دوستان غیر دیندارشان درباره دنیای اطرافشان می‌کنند، مجهز نیستند. حتی دینداران اغلب خود سؤالات زیادی در مورد اینکه خدا کیست و چرا کارهایی را که انجام می دهد، دارند.

توضیح ساده انگارانه‌ای برای این مشکل در مراکز سنتی دینی امروزی وجود دارد. بسیاری از متدینان درک بسیار کمی از الهیات اصولی دارند. آنها ممکن است کتابهای مقدس خود را بخوانند و بسیاری از داستان های آن را بدانند، اما وقتی نوبت به توضیح شخصیت خدا یا ایده های اساسی در مورد اینکه چگونه و چرا خدا مردم را نجات می دهد و به چه روشی عمل می کند، بسیاری از متدینان کم می آورند. آنها متوجه می شوند که واقعاً برای بسیاری از سؤالاتی که با آنها دست و پنجه نرم می کنند پاسخی ندارند، و وقتی سعی می کنند به طور کلی به زندگی پاسخ دهند، احساس ناکافی می کنند. متأسفانه، بسیاری از متدینان از مطالعه ای که بیشتر به آنها کمک می کند اجتناب می کنند، و آن الهیات است. بسیاری با این فرض عمل می کنند که الهیات برای روحانیون و اساتید است. آنها تصور می کنند که الهیات صرفاً یک پیگیری فکری است که هیچ کاربرد عملی در زندگی روزمره ندارد. این یک اشتباه غم انگیز است و از برخی جهات به سردرگمی تجربه متدینان مدرن و همچنین برخی از مبارزات مردم در تلاش برای حفظ ایمان خود به روش های عملی منجر شده است. کتاب الهیات عملی برای زنان اثر وندی هورگر آلسوپ پاسخ خوبی به این مشکل در بافت مسیحی است. این کتاب برای افراد غیرمتخصص به ویژه زنان نوشته شده است. از بیشتر اصطلاحات و پیچیدگی‌های الهیات اجتناب می‌کند و به خواننده کمک می‌کند تا ببیند چگونه درک الهیات پایه به معنای زندگی کمک می‌کند و منجر به زندگی مسیحی سازگارتر می‌شود. بخش اول کتاب الهیات را تعریف می کند و توضیح می دهد که چرا همه مسیحیان باید آن را مطالعه کنند. آلسوپ توضیح می دهد که ایمان چیست و استدلال می کند که ایمان صحیح عملی است و بر نحوه زندگی ما تأثیر می گذارد. بخش دوم به شخصیت خداوند می پردازد و برخی از صفات او را برجسته می کند. نویسنده به جنبه هایی از نظم و انضباط خداوند و جایگاه رنج در زندگی اشاره می کند. او همچنین به نجات و موقعیت انسان در مسیحیت می پردازد. بخش جالب توجه این قسمت، فصول مربوط به روح القدس است که در تجربه برخی مسیحیان، بدفهم ترین شخص تثلیث در محافل انجیلی است. بخش سوم خواننده را به چالش می کشد تا خدا را از طریق واسطه‌هایی که او فراهم کرده است، از نزدیک بشناسد. یک فصل در مورد دعا، و دو فصل در مورد درک چگونگی خواندن بخش‌های مختلف کتاب مقدس و نحوه متحد شدن کتاب مقدس در یک کتاب کامل وجود دارد. نویسنده همچنین برای عبادات روزانه چند پیشنهاد کاربردی ارائه می دهد. تمام محور کتاب این است که ایمان خود را بر اساس آنچه می دانید که در مورد خدا صادق است، زندگی کنید. برای این منظور، آلسوپ خوانندگان خود را تشویق می کند که شناخت و عبادت خدا را به اشتیاق مادام العمر خود تبدیل کنند. او خوانندگان خود را به کتاب مقدس و دعا به عنوان ابزار اصلی برای انجام این امر اشاره می کند. او همچنین چند پیشنهاد منبع را در پایان دو فصل ارائه می دهد. از آنجایی که این کتاب یک مرور کلی بسیار ابتدایی از الهیات است، ارائه فهرست گسترده‌تری از منابع توصیه شده برای خوانندگان در پایان کتاب ممکن است برای خواننده مفید بوده باشد به طور کلی، این کتاب یک مقدمه عالی و نویسنده پسند برای الهیات ارائه می دهد. کتاب از این جهت که توسط یک زن و برای زندگی مومنانه زنان مسیحی نوشته است در حوزه مطالعات زنان و دینداری نیز منبع قابل توجهی به شمار می‌رود.

 

[1] . Practical Theology for Women: How Knowing God Makes a Difference in our Daily Lives. Wendy Horger Alsup. Wheaton, IL: Crossway, 2008, 160 pp