سخنرانی دکتر فاطمه جمال محمود القدیفی : نگاهی به حقوق فرزندان در خانواده یهودی
22 اسفند 1402
سخنرانی دکتر  فاطمه جمال محمود القدیفی : نگاهی به حقوق فرزندان در خانواده یهودی

در ادامه فایل تصویری سخنرانی دکتر فاطمه جمال محمود القدیفی (پژوهشگر حوزه ادیان، دانشگاه بغداد)  به زبان عربی با موضوع «نگاهی به حقوق فرزندان در خانواده یهودی» در دومین پیش نشست بین المللی همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز دوشنبه 7 اسفند ماه 1402 در  موسسه بیت الحکمه بغداد و توسط گروه مطالعات اسلامی و مطالعات فلسفی این موسسه برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. چکیده فارسی این سخرانی به زودی تقدیم علاقه مندان می گردد.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

خانواده به طور کلی شامل پدر، مادر و فرزندان است، که فرزندان ثمره‌ای از رابطه مقدسی (ازدواج) است که ادیان فرمان بدان امر کرده اند. بنابراین فرزندان تقریباً نیمی از نهاد خانواده را تشکیل می‌دهند؛ خانواده‌ای که، از طرف دیگر، هسته اصلی هر جامعه‌ای است. اگر خانواده‌ها بر اساس اصول محکم شکل گیرند، جامعه‌ای مستحکم و منسجم ایجاد می شود که وجود خود و تمام اعضایش را حفظ می‌کند. هر عضو خانواده جایگاه خاص خود را دارد که توسط ادیان و سنت‌ها از آن حفاظت می شود. پدر در این نهاد اجتماعی جایگاهی برجسته دارد، زیرا او مسئول خانواده در تمام امور و نیازهای آن است، از جمله مراقبت و پیگیری در تمام جنبه‌های زندگی. در همین راستا تربیت درست فرزندان نیز بر عهده پدر است تا آنها بر اساس اصول تربیتی دینی و اجتماعی، به افرادی صالح تبدیل شوند و پدران و مادران آینده را شکل دهند. مادر نیز در نهاد خانواده جایگاهی والا دارد که همراه با پدر، در طول تاریخ، نقش اساسی در تربیت فرزندان ایفا کرده است. یهودیت بر نقش مادر از طریق آنچه به عنوان "زن فاضله، چه کسی می‌تواند او را به دست بیاورد؟" شناخته می‌شود، تأکید کرده است. در کتاب امثال، این زن به عنوان الگویی تمجید می‌شود که هر مرد حکیمی کوشیده است تا بدان دست یابد. در همین راستا، یهودیت  از مراقبت از فرزندان از بدو تولد و در طول حیاتشان و حتی قبل از تولدشان نیز غفلت نکرده است. از حقوقی که نشان دهنده اهتمام یهودیت به فرزندان است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشویق به تولید مثل و داشتن فرزندان، ختنه در روز هشتم، برکت دانستن فرزندان، مراسم رسیدن به سن تکلیف، معرفی مفهوم "پدران انگور ترش می‌خورند و دندان‌های فرزندان کند می شود"، دعا کردن والدین برای سلامتی فرزندانشان، احترام گذاشتن به کوچک تر ها همانند بزرگ تر ها، تعلیم فقه به فرزندان، مراقبت از سلامت جسمانی کودکان، مراقبت از کودکان رها شده، بی‌خانمان و یتیم، فرزندخواندگی، قبول فرزندان در بدو تولد، حقوق کودکان، ارث کودکان یتیم، قیمومیت، توصیه هایی که در تناخ در مورد فرزندان آمده است، هشدارها در برابر بدرفتاری با فرزندان.

اینها برخی از مهم‌ترین حقوقی بودند که دین یهود در عهد عتیق بر آنها تمرکز کرده و خانواده‌های یهودی را به پایبندی به آنها ترغیب می‌کند، زیرا این امور بخشی از عبادت یهودی هستند که باید برای تکمیل شدن خانواده و دریافت برکات از پروردگار انجام شوند.