سخنرانی جناب آقای نجاح چحیلی در پیش نشست اول همایش
21 بهمن 1402
سخنرانی جناب آقای نجاح چحیلی در پیش نشست اول همایش

در ادامه فایل تصویری و گزارش مکتوب سخنرانی جناب آقای نجاح چحیلی (رهبر دینی جمعیت صابئین مندایی ایران) در پنل «امام‌رضا (ع) و گفتگوی ادیان: زمینه‌ها و فرصت‌های اخلاقی» در اولین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان تقدیم علاقه مندان می شود. لازم به ذکر است این پیش نشست روز پنجشنبه 19 خرداد ماه ۱۴۰1 در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار گردید.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

ستایش می‌کنم خداوند را با قلبی پاک. با درود به روان پاک رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران حضرت امام‌خمینی (رحمت‌الله‌علیه) و با سلام به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای. پروردگار را با قلبی پاک ستایش می‌کنم؛ خداوندی که زنده، بزرگ، آگاه و داناست. خدایی که از همه هستی‌ها بالاتر است. اوست باعث مسرّت دل‌ها و آمرزش گناهان. آنکه به او توکل کند، ناامید نمی‌شود. و هرکس که نامش را ستایش کند، شک و تردید به دل او راه نمی‌یابد. هیچ شریکی ندارد. نامش مقدس است و به نیکی یاد می‌شود. از ازل بوده و تا ابد باقی خواهد ماند (گِنزا ربّا، کتاب مقدس صابئین مندایی).

جامعه صابئین مندایی افتخار دارد برای دومین‌بار در شهر مقدس مشهد، شهر تاریخی و دینی، در همایش ادیان توحیدی شرکت نماید. و وظیفه خود می‌داند در راستای تعالیم دینی و اجتماعی همت گماشته و شرکت نماید. با اعتقاد به یکتایی خداوند نام صابئین که پیروان یحیای تعمیددهنده‌اند، در سه سوره و آیه یاد شده است. (بقره/ 62، مائده/ 69 و سوره حج/ 17).

کلمه صابئین از ریشه صَبا یا صُبا به زبان مندایی به معنای تعمید و غسل و فرورفتن در آب است و به آنهایی که در آب فرو می‌روند و تعمید می‌کنند، اطلاق می‌گردد. و همچنین به آنها تعمیدکنندگان و تعمیدشوندگان، تعمیدیون و مغتسله نیز گفته می‌شود. کلمه «مَندا» به معنای عرفان و دانش است و به کسانی که درباره احکام خدا شناخت دارند، مندایی گفته می‌شود. کتاب مقدس صابئین مندایی گنزا ربّا یا صُحُف آدم به معنای «گنج بزرگ» نام دارد. این کتاب مقدس به وحدانیت و صفات عینی خداوند و توصیف دنیای نور، مرگ، جهان آخرت و برادری و برابری پرداخته است. پیامبران صابئی مندایی به ترتیب حضرت آدم، حضرت شیث، حضرت نوح و حضرت سام پسر نوح و آخرین آنها حضرت یحیای تعمید‌دهنده می‌باشد. تمام پیامبران الهی حامل پیام همبستگی، انسجام دینی و اجتماعی برای بشر بوده‌اند. بشری که متأسفانه امروز گرفتار خشونت‌های قومی و دینی گشته و این در حالی است که روح و جان ادیان توحیدی با جنگ و جنایت و خشونت مخالفت دارد. در جایی که خداوند می‌فرماید: ای آدم محبت و عاطفه‌ام را بر تو نازل کردم، برخیز و خداوند را ستایش کن. دین صابئین مندایی یکی از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی ساکن در محدوده ایران و عراق است که پیروان آن هم‌اکنون در خوزستان و جنوب عراق در کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کنند. نام صابئین در قرآن کریم در کنار سایر ادیان الهی آمده است. در اینجا مختصری از کتاب مقدس گنزا ربا و تعالیم حضرت یحیی معمدان را بیان می‌کنم:

آموزه‌های این دین فراموش‌شده به اخلاق و کرامت انسانی توجه دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد اخلاق نزد صابئین مندایی اهمیت و جایگاه والایی دارد، تا جایی که یکی از ارکان دین صابئین مندایی داشتن حسن اخلاق با سایر انسان‌هاست. در کنار دعوت به ارزش‌های عالی اخلاقی مانند عدالت، محبت، صداقت، و دوری از رذایل اخلاقی مانند قتل نفس، سوگند به دروغ، زنا، ریاکاری و خیانت به‌صراحت بیان شده است. این ارزش‌ها و ضدِّارزش‌ها چنان گسترده‌اند که با تعالیم ادیان بزرگ الهی وجه اشتراک فراوانی دارند. در اخلاق دین مندایی جنگ و آشوب مورد نکوش واقع شده و بر صلح و دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز تأکید عمده دارد. انسان در دین صابئی دارای کرامت ذاتی است. این دین یکی از قدیمی‌ترین ادیانی است که به طور گسترده به اصول اخلاقی و انسانی توجه نموده است. دین صابئین مندایی یک دین بسته و غیر تبلیغی است؛ به این معنا که پیروان سایر ادیان اجازه ورود به این دین را ندارند. در نتیجه مندائیان هیچ‌گونه علاقه‌ای به تبلیغ دین خود ندارند. مندائیان از لحاظ عبادی خداپرست و معتقد به جهان آخرت و معاد و غسل تعمید می‌باشند. همه ادیان ملزم‌اند با خشونت و جنگ‌طلبی مبارزه کنند. وظیفه اصلی علمای ادیان آن است که از تبعیض و خشونت و ظلم در جهان جلوگیری کنند. در دین صابئی مندایی به‌صراحت درباره مهر و محبت، عدل، صلح، صفا و همزیستی تأکید فراوان شده است. آنهایی که مرتکب گناه کبیره می‌شوند در آتش جهنم سوزانده خواهند شد. ما بر این باوریم که روحانیون و علمای ادیان می‌توانند با همبستگی و انسجام، امید را به جهان بشری بازگردانند. این همایش‌ها نکته مثبتی است که همه ادیان را در کنار هم بنشانند. سرزمین ایران مهد ادیان است و اطمینان داریم که با این همایش‌ها همبستگی، محبت و دوستی در میان همه ادیان شکل خواهد گرفت.