سخنرانی خانم گلناز کسلخه: تاثیر رهبری معنوی پدر بر سلامت روحی و اخلاقی خانواده
17 دی 1402
سخنرانی خانم گلناز کسلخه: تاثیر رهبری معنوی پدر بر سلامت روحی و اخلاقی خانواده

در ادامه فایل تصویری  سخنرانی خانمگلناز کسلخه(مدرس مدرسه علمیه خواهران ام الابرار) با موضوع «تاثیر رهبری معنوی پدر بر سلامت روحی و اخلاقی خانواده » در پانزدهمین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز چهارشنبه 6 دی ماه ۱۴۰۲ در مدرسه علمیه خواهران ام الابرار آق قلا برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. گزارش مکتوب جلسه جلسه به زودی تقدیم علاقه مندان می گردد.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

  سرکار خانم گلناز کسلخه  در ابتدای نشست عنوان کردند که از منظر آموزه‌های دینی، خانواده همچون باغ، و مادر همچون باغبان، و پدر همچون باغدار و سنگربان، و فرزندان مانند گل‌ها و میوه‌های این باغ زندگی هستند.

در تحکیم خانواده، هر کدام از اعضای خانواده نقشی دارند که نقش اساسی پدر در تربیت خانواده بسیار مهم است که برای ایفای این نقش باید از آرامش درونی و معنوی خاصی برخوردار باشد.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً...»، ای مومنان خود و خانواده خود را از آتشی که هیزمش مردم و سنگ‌ها هستند حفظ کنید.

ایشان در ادامه به چند وظیفه از وظایف پدر اشاره کردند: اولین وظیفه پدر این است که بهترین مادر را برای فرزندان خود انتخاب کند. همچنین محبت به خانواده، تامین احساس امنیت روانی خانواده، بسترسازی مطلوب برای تربیت فرزند و... نیز از وظایف پدر است.

فرزندان، راستیِ گفتار و درستی رفتار را از رفتار پدر و مادرشان می‌بینند؛ نه از امر و نهی‌های بیهوده‌ای که خود والدین هم عمل نمی‌کنند.

پدر باید همسری برای فرزندان انتخاب کند که دین و دنیای آن‌ها را آباد کند و از همسر شایسته به عنوان زیباترین متاع زندگی نام برده شده است. پیامبر(ص) می‌فرمایند: دنیا متاع و کالاست و بهترین کالای دنیا زن نیکو و شایسته است پس برای انتخاب کردن زنی حریص و علاقمند باش، که هرگاه او را نگاه کنی، تو را خوشحال کند و هرگاه از او دور باشی از شرافت فرزندان و اموالت محافظت کند.

وظیفه دیگر پدر این است که با خانواده‌اش مهربان باشد و پیامبر(ص) فرمودند: بهترین شما کسی است که نسبت به همسرانش بهترین باشد و من نسبت به همسرانم بهترین شما هستم. زنان رفتار و برخورد خاصی را می‌طلبند که باید برپایه‌ی مهربانی و نرم خویی باشد.

وظیفه دیگر پدر این است که همسر و فرزندان خود را تعلیم دینی دهد و اگر خود او نمی‌تواند خانواده‌اش را تعلیم دهد آنها را برای تعلیم به جایی بفرستد که آنها را تعلیم دهند. به مکتب هایی که در آن سبک زندگی قرآنی و اسلامی می آموزند. اگر مادر خانواده اصلاح شود باقی اعضای خانواده نیز اصلاح می‌شوند، زیرا مادر اولین مدرسه‌ای است که قوه تعقل و اندیشه فرزندان در او شکل می‌گیرد، پس مادر باید همسر خود را الگویی زیبا برای تربیت، معرفت و فرهنگ قرار دهد.

پیامبر(ص) می‌فرمایند: شما مردم سرپرست هستید و همه شما در مقابل افراد تحت سرپرستی خود مسئول هستید. در قیامت اولین چیزی که جلوی انسان را می‌گیرد خانواده و فرزندان او هستند. آنان که مقابل خداوند می‌ایستند و می‌گویند: «پروردگارا حق ما را از او بگیر او چیزهایی را که نمی‌دانستیم به ما یاد نداد و به ما لقمه حرام می‌داد و ما نمی‌دانستیم».

پدر باید به فرزندان خود احترام بگذارد و در تربیت آنها کوشا باشد چون کودک امانتی در دست پدر و مادر می‌باشد. قلب پاک او مانند جواهر نفیس و مثل موم نقش‌پذیر است و مانند زمین پاکی است که هر تخمی که در آن کاشته شود رشد می‌کند.

مادری که قرار است به کودک شیر دهد باید صالح، خوش‌اخلاق و حلال‌خور باشد زیرا اخلاق زشت او به کودک سرایت می‌کند و شیری که از راه حرام حاصل گردیده باشد پلید است و اگر گوشت و پوست کودک با آن شیر رشد کند، در طبع و درون او با آن شیر وابستگی ایجاد می‌شود که بعد از بلوغ آشکار می‌گردد.

ایشان در پایان به توصیه های لقمان به فرزندش که در قرآن کریم آمده (مانند توصیه به نماز‌خواندن، شکیبایی هنگام رسیدن سختی، نهی از شرک به خدا و...) اشاره کردند که باید سرلوحه تربیت فرزندان قرار گیرد.

 

تهیه کننده: محمدامین شهبازی