سخنرانی دکتر سحر مصطفی: تاثیر چالش های اقتصادی بر ارزش های خانوادگی
05 دی 1402
سخنرانی دکتر سحر مصطفی: تاثیر چالش های اقتصادی بر ارزش های خانوادگی

دکتر سحر مصطفی،مسئول بخش مطالعات مرکز راهنمایی خانواده «أمان»، در اولین سخنرانی بین المللی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان  با عنوان «تاثیر چالش های اقتصادی بر ارزش های خانوادگی» به سخنرانی پرداختند. این سخنرانی به زبان عربی و به صورت برخط در تاریخ 22 آذر ماه 1402  برگزار گردید. در ادامه فایل صوتی و تصویری و همچنین ترجمه چکیده این سخنرانی تقدیم علاقه مندان می گردد. 

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

امروزه خانواده از چالش های اقتصادی و فشار های ناشی از آن مانند کاهش قدرت خرید، بیکاری و... رنج می­ برد. این مشکلات بر میزان ازدواج، میل به ازدواج و قدرت تشکیل خانواده تاثیر می­گذارد هر چند که میزان این تاثیر در کشورهای مختلف با توجه به تمایزات فرهنگی و اجتماعی متفاوت است. فرهنگ مصرف گرایی-که لیبرالیسم ونئولیبرالیسم آن را ترویج می­کند- از مهمترین علل بروز این چالش هاست و در هر دو مرحله­ی تشکیل خانواده، و بقا و استمرار آن تاثیر مستقیم دارد. فرهنگ مصرف گرایی مجموعه­ای از ارزش ها، عقاید و عادات است که به خرید کالا و خدمات به عنوان وسیله­ای جهت ابراز هویت و تحقق رضایت و خوشبختی تشویق می­نماید. ارزش های مختلفی در فرهنگ مصرف گرایی وجود دارد که از جمله­ی آن­ها می توان به بهره­جویی آنی و تحقق لذات لحظه­ای، سطحی­نگری و نگاه شیء انگارانه در مقابل تاکید بر ارزش­های ذاتی و  اصیل، غیر عقلانی بودن در حوزه­ی اثرگذاری بر مخاطب، محوریت بهره جویی، جایگزینی مستمر در مقابل تعمیر و استفاده­ی مجدد، و همچنین حرص و عطش بی پایان اشاره نمود. تمامی این ارزش ها بر روابط خانوادگی و تغییر نگرش به نقش ها در خانواده و همچنین ارزش ها و اولویات خانوادگی اثرگذار است و منجر به افزایش فشارهای اقتصادی بر خانواده و مشکلات مختلف دیگر خواهد شد. در این بین می­توان راهکارهایی را برای مقابله با چالش­های ناشی از فرهنگ مصرف گرایی پیشنهاد نمود از جمله: رهاسازی مفهوم بهره­جویی و لذت از قیود مادی؛ تعالی بخشی به ارزش­ها و معانی ورای اشیاء و امور مادی؛ تاکید بر پرهیز، عفت ورزی، صبر و قناعت در حوزه مصرف؛ تقویت و افزایش ارزش­های میانه­روی و اعتدال؛ و همچنین تقویت فرهنگ شکرگزاری.

 

مترجم: محمدجواد باقری