سخنرانی دکتر سحر مصطفی: تاثیر چالش های اقتصادی بر ارزش های خانوادگی
دکتر سحر مصطفی،مسئول بخش مطالعات مرکز راهنمایی خانواده «أمان»، در اولین سخنرانی بین المللی همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان با عنوان «تاثیر چالش های اقتصادی بر ارزش های خانوادگی» به سخنرانی پرداختند. این سخنرانی به زبان عربی و به صورت برخط در تاریخ 22 آذر ماه 1402 برگزار گردید. در ادامه فایل صوتی و تصویری و همچنین ترجمه چکیده این سخنرانی تقدیم علاقه مندان می گردد.
امروزه خانواده از چالش های اقتصادی و فشار های ناشی از آن مانند کاهش قدرت خرید، بیکاری و... رنج می برد. این مشکلات بر میزان ازدواج، میل به ازدواج و قدرت تشکیل خانواده تاثیر میگذارد هر چند که میزان این تاثیر در کشورهای مختلف با توجه به تمایزات فرهنگی و اجتماعی متفاوت است. فرهنگ مصرف گرایی-که لیبرالیسم ونئولیبرالیسم آن را ترویج میکند- از مهمترین علل بروز این چالش هاست و در هر دو مرحلهی تشکیل خانواده، و بقا و استمرار آن تاثیر مستقیم دارد. فرهنگ مصرف گرایی مجموعهای از ارزش ها، عقاید و عادات است که به خرید کالا و خدمات به عنوان وسیلهای جهت ابراز هویت و تحقق رضایت و خوشبختی تشویق مینماید. ارزش های مختلفی در فرهنگ مصرف گرایی وجود دارد که از جملهی آنها می توان به بهرهجویی آنی و تحقق لذات لحظهای، سطحینگری و نگاه شیء انگارانه در مقابل تاکید بر ارزشهای ذاتی و اصیل، غیر عقلانی بودن در حوزهی اثرگذاری بر مخاطب، محوریت بهره جویی، جایگزینی مستمر در مقابل تعمیر و استفادهی مجدد، و همچنین حرص و عطش بی پایان اشاره نمود. تمامی این ارزش ها بر روابط خانوادگی و تغییر نگرش به نقش ها در خانواده و همچنین ارزش ها و اولویات خانوادگی اثرگذار است و منجر به افزایش فشارهای اقتصادی بر خانواده و مشکلات مختلف دیگر خواهد شد. در این بین میتوان راهکارهایی را برای مقابله با چالشهای ناشی از فرهنگ مصرف گرایی پیشنهاد نمود از جمله: رهاسازی مفهوم بهرهجویی و لذت از قیود مادی؛ تعالی بخشی به ارزشها و معانی ورای اشیاء و امور مادی؛ تاکید بر پرهیز، عفت ورزی، صبر و قناعت در حوزه مصرف؛ تقویت و افزایش ارزشهای میانهروی و اعتدال؛ و همچنین تقویت فرهنگ شکرگزاری.
مترجم: محمدجواد باقری