سخنرانی دکتر علی زنگویی : طالب "حقیقت" بودن متدین، به جای مالکیت آن، راز و رمز سازگاری ادیان
17 آذر 1402
سخنرانی دکتر علی زنگویی : طالب "حقیقت" بودن متدین، به جای مالکیت آن، راز و رمز سازگاری ادیان

در ادامه فایل صوتی و تصویری به همراه گزارش مکتوب سخنرانی دکتر علی زنگویی (عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه بیرجند) با موضوع «طالب "حقیقت" بودن متدین، به جای مالکیت آن، راز و رمز سازگاری ادیان» در ششمین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز دوشنبه  13 آذر ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. 

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

 

 

در ابتدای جلسه، دکتر زنگویی به دو وجهه از مناظرات امام رضا علیه‌السلام اشاره کردند:

  • وجهه درون دینی 2- وجهه برون دینی

ایشان افزودند افراد باید از جدل به سمت گفت‌وگو بیایند. جدل این است که خصم را باطل کنی تا مطلب خود را اثبات کنی. اما برای گفت‌وگو چند معنا گفته شده است مثلا معامله.

گفت‌و‌گوی بین ادیان باید این‌گونه باشد که هم حضرت عیسی ع و هم حضرت موسی ع و ... همه برای انسان مطالبی را آورده اند و ما باید از نکات مثبت هر یک از این ادیان و سرمایه‌های انسانی استفاده کنیم.

جدل مبتنی بر این پیش فرض است که من حق هستم و تو باطلی و این تبدیل به یک جنگ بیرونی شده که مصیبتی برای ما مسلمان‌هاست و امام رضا ع این مشکل را حل کردند.

اگر امروز فلسطین مورد حمله واقع شده است و هیچ کار نمی‌توانیم انجام بدهیم و مسلمانان منفعل شده‌اند علتش انحرافی است که از دیدگاه امام رضا ع شکل گرفته.

ایشان در ادامه به حدیثی از کتاب خصال اشاره کرده و گفتند این حدیث، گفت‌وگوی درون دینی را برای ما مشخص می‌کند.

امام رضا (ع) برای ما مشخص می‌کنند که ایمان چیست. ما ایمان را که باعث وحدت و قدرت و شوکت مسلمانان می‌شده، به وسیله ضعف و نابودی و تفرقه بین مسلمانان تبدیل کردیم.

امام رضا ع فرموده اند: «لا یکون المؤمن مؤمناً حتى یکون فیه ‏ثلاث خصال» مومن سه خصلت باید داشته باشد تا مومن باشد 1-سنتی از طرف خدا 2- سنتی از طرف رسول 3-سنتی از طرف ولی خدا سنتی که از طرف خدا باید داشته باشد این است که رازپوش باشد.

سنتی که از طرف رسول باید داشته باشد مدارا با مردم است.

و سنتی که از طرف ولی خدا باید داشته باشد صبر و پایداری با مردم است.

دکتر زنگوئی در پایان نتیجه گرفتند: ایمان در سیره معصومین این است که هر کس که دو کلمه اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله را گفت این مسلمان است و شهروند اسلام محسوب می‌شود و کسی حق ندارد آبروی او را ببرد و باید در مقابل اخلاق بد او صبر کنی و جان و مال خود را هم فدای او کنی.

ورود به دین برای خود فرد کافی نیست بلکه برای اجتماع خوب است. خود فرد باید احکام و اخلاق و... را هم رعایت کند اما در برابر دیگران باید مدارا، صبر و رازپوشی داشته باشد.

ما ایمان را به جای اینکه در خودمان پیدا کنیم دنبال این بودیم تا آن را در دیگران پیدا کنیم و این باعث شده مشکلات زیادی در جامعه اسلامی وجود داشته باشد. اگر میخواهیم اسلام جاذبه داشته باشد باید به گفتمان امام رضا ع برگردیم.

 

تهیه کننده: محمد دروگر