سخنرانی دکتر رضا اکبری : ابتکارات عملی در مسیر گفتگوی ادیان: بررسی موردی «کلمة سواء»
14 آذر 1402
سخنرانی  دکتر رضا اکبری :  ابتکارات عملی در مسیر گفتگوی ادیان: بررسی موردی «کلمة سواء»

در ادامه فایل صوتی و تصویری سخنرانی دکتر رضا اکبری (استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق علیه السلام) با موضوع ابتکارات عملی در مسیر گفتگوی ادیان: بررسی موردی «کلمة سواء» در پنجمین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز چهارشنبه  17 آبان ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه یزد برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. گزارش مکتوب سخنرانی به زودی تقدیم علاقه مندان می گردد.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

جناب آقای دکتر اکبری در ابتدای صحبت‌شان به نیاز شدید برای گفتگوی بین ادیانی در جامعه اشاره کردند و افزودند که بزرگترین آسیب نبود این گفتگو این است که دین دیگری به عنوان غیر خودی حساب می‌شود و گاهی اوقات این مسئله خطرناک‌تر هم می‌شود تا جایی که به مفهوم انسان‌زدایی می‌رسد. آسیب‌های دیگری هم وجوددارد، از جمله اینکه اقلیت‌های دینی به انزوا کشیده می‌شوند، زمینه‌ی امکان نقض حقوق آن‌ها بیشتر فراهم شده، امکان فرصت‌های برابر حذف شده، امکان همگرایی برای حل مشکلات ملی و جهانی ازبین می‌رود و هم‌چنین عدم گفتگو باعث فهم نادرست از ادیان می‌شود.

در مسئله گفتگوی ادیان، ابتکاراتی عملی وجود دارد. مورد اول این است که اطلاعات را به صورت مستقیم و بدون واسطه از متخصصین ادیان به دست بیاوریم. مورد دوم به تاسیس مرکز تقریب مذاهب برای ایجاد ارتباط و تعامل بین ادیان مختلف مربوط است.

ایشان در ادامه به صورت موردی به مرکزی به نام کلمة سواء در اردن اشاره کردند. سال ها پیش سخنرانی در این موسسه برگزار شد و پاپ بندیکت با تعابیر نامناسب دین اسلام را یک دین خشن معرفی کرده. در سال۲۰۰۶ تعدادی از متفکران دینی خطاب به بندیکت نامه‌ای نوشتند که محتوای این نامه ناظر به مسلمانان و مسیحیان بود و دو محور اساسی داشت. یک؛ عشق به خدا و دو؛ عشق به همسایه. متفکران در این نامه با استناد به عهدین و قرآن بر این امر تاکید کردند از آنجا که همه‌ی انسان‌ها دارای کرامت ذاتی هستند، بین ما کلمه‌ی مشترکی وجوددارد؛ محبت به خدا و محبت به هم‌نوع. در سال ۲۰۰۷ نیز نسخه جدید این نامه به صورت رسمی بیرون آمد و تعداد زیاد دیگری از متفکران دینی به طور خاص مسلمان و مسیحی آن را امضا کردند و به دنبال آن، دوره‌ها و برنامه‌های مختلفی برای بررسی این نامه در مراکز دینی یهودی و دانشگاه‌های مطرح دنیا و حتی دوره‌هایی برای تربیت معلم در مواجهه آن‌ها با ادیان مختلف تشکیل شد.

ایشان در پایان خطاب به دانشگاه‌ها، به‌خصوص دانشگاه یزد، به چند مورد دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توان با استفاده از فضای دانشگاهی انجام داد، اشاره کردند ازجمله؛ بازدید گروهی از مراکز دینی، طراحی دوره‌های دینی مشترک با حضور دانشجویان ادیان مختلف و فعال کردن مرکز دینی در دانشگاه و تاسیس رشته برای ادیان مختلف.

 

تهیه کننده: محمد دروگر