سخنرانی موبد دکتر مهربان پولادی: اخلاق در آیین زرتشتی
14 آذر 1402
سخنرانی موبد دکتر مهربان پولادی: اخلاق در آیین زرتشتی

در ادامه فایل صوتی و تصویری به همراه گزارش مکتوب سخنرانی جناب موبد دکتر مهربان پولادی (رئیس انجمن موبدان ایران؛ دکترای فرهنگ و زبان های باستانی) با موضوع « اخلاق در آیین زرتشتی» در پنجمین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز چهارشنبه  17 آبان ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه یزد برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

 

در ابتدای نشست دکتر پولادی عنوان کردند که در مکتب زرتشتی ذیل بحث جهان بینی، سه شاخه اصلی خداشناسی، باور به معاد و پیامبری وجود دارد. اساساً زرتشتیان قائل به عزاداری برای مردگان نیستند و برای اموات خود از اصطلاح فوت شده یا مرده استفاده نمی‌کنند بلکه از اصطلاح درگذشتن استفاده می‌شود زیرا معتقدند که شخص درگذشته به جهان اصلی و حیات واقعی خود رفته و از جهان مادی عبور کرده است.

در مقوله ایدئولوژی زرتشتیان دو شاخه اصلی به نام اخلاق و احکام وجود دارد. مبانی اخلاقی زرتشتیان بر سه ستون اندیشه نیک، کردار نیک و گفتار نیک استوار شده است. مطابق کتاب مقدس اوستا، جایگاه علم در ذهن انسان است و وقتی التزام به علم در انسان به وجود آمد، ایمان در قلب انسان پدیدار می‌شود. پس از اینکه ایمان در قلب انسان شکل گرفت و تقویت شد می‌توان گفت اخلاق نیک به وجود آمده است.

اساساً در کتاب مقدس اوستا کلمات، مترادف ندارند. واژگان پرستش، ستایش و نیایش کاملا مباین و متفاوت با یکدیگر هستند. در واقع نیایش در مکتب زرتشت، نیروهای متافیزیکی‌ای هستند که برای زندگی در زمین لازم‌اند. مانند؛ گرمای خورشید. همچنین پرستش به معنی مراقبت از نعمت‌های الهی است. در فرهنگ زرتشتی ستایش به معنی ستودن خداوند بزرگ ،اهورا مزدا، می‌باشد.

در ادامه نشست دکتر پولادی عنوان کردند که نام ماه‌های سال در ایران به دقت انتخاب شده است. به عنوان مثال فروردین نیرویی است که انسان را به سوی خدا هدایت می‌کند. همچنین بهمن در لغت به معنی منش نیک است. از منظر مکتب زرتشتی، انسان باید با نیروی پاکی و درستی به جنگ نیروی زشتی و پلیدی برود. ازاین‌رو بهمن ماهی است که باید نیروی نیکی را در خود تقویت کنیم. نام همه ماه‌های سال همین گونه با حکمت و مطابق با مبانی اخلاقی زرتشتی تنظیم شده‌اند. در واقع مبنای نام گذاری ماه‌ها تقویت اخلاق و مبانی اخلاقی بوده است.

از منظر کتاب مقدس زرتشتیان خودشناسی، مقدمه خداشناسی است. در واقع بدون خودیابی، خدایابی محقق نمی‌شود. از منظر زرتشتیان مرداد نماد خداشناسی و بازگشت به سوی خالق است. اخلاق نظری در نظر زرتشتیان با اندیشه و دلی پاک محقق می‌شود. در واقع کسانی به رسایی و جاودانی خواهند رسید که به ندای وجدانی خود گوش فرا دهند. در منابع مقدس زرتشتی بر گسترش دانایی و تعلیم آن به دیگران سفارش شده است. علی رغم اینکه تبلیغ و تبشیر در مکتب زرتشت جایی ندارد اما سفارش به دانایی و تلاش برای گسترش آن ممدوح است.

در انتهای نشست دکتر پولادی عنوان کردند که یکی از اصول دین زرتشت آرزوی خوشبختی برای هم کیشان خود است. در واقع جامعه زرتشتی زمانی به سعادت می‌رسد که این روحیه نیکو را در خود تقویت کند.

 

تهیه کننده: محمد پاینده