سخنرانی کشیش داریاووش عزیزیان: جایگاه خانواده در کلیسای آشوری
12 آبان 1402
سخنرانی کشیش داریاووش عزیزیان: جایگاه خانواده در کلیسای آشوری

در ادامه فایل صوتی و تصویری به همراه گزارش مکتوب سخنرانی کشیش داریاووش عزیزیان (کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه) با موضوع « جایگاه خانواده در کلیسای آشوری» در چهارمین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز دوشنبه  8 آبان ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

کشیش داریاووش عزیزیان در ابتدای ارائه خود به طور خلاصه توضیحاتی در مورد اقوام آشوری ارائه کردند. در این میان، تاریخ تشکیل حکومت آشوریان و نحوه ورود آنها به ایران از مهم ترین مسائلی بود که ایشان به آنها پرداختند. آقای عزیزیان آشوری ها را از قدیمی ترین اقوام ایران معرفی کرده و اشاره ای گذرا به نقش آشوریان ایرانی در گسترش مسیحیت در شرق آسیا داشتند.

ایشان بعد از این مقدمه وارد بحث جایگاه خانواده در نگاه کلیسا شده و خانواده را مهمترین نهاد جامعه معرفی کردند.

از دیدگاه کلیسا، یک خانواده خوب مسیحی، خانواده ای است که مطابق اصول کتاب مقدس زندگی کند. به این معنا که هریک از اعضای خانواده با وظایفی که خداوند بر عهده آنان گذاشته آشنا شوند و آن را انجام دهند.

کتاب مقدس هدف از ازدواج و تشکیل خانوده را منفعت رساندن به انسان می داند. این موضوع از کتاب عهد عتیق هم قابل برداشت است. جایی که در آن میگوید: خداوند بعد از خلق حوا به حضرت آدم دستور داد تا با هم ازدواج کنند و کثیر شوند.

کشیش عزیزیان یک خانواده مسیحی را شامل پدر، مادر، فرزند، پدربزرگ، مادربزرگ و بقیه اقوام معرفی کردند که برای هر کدام از این افراد وظایف مشخصی در متون مقدس مسیحیت ذکر شده است. ایشان عشق دو طرفه، احترام و اطاعت را بنیاد یک ازدواج مسیحی عنوان کردند و افزودند: شوهر وظیفه رهبری خانواده را بر عهده دارد. اما این رهبری نباید با دیکتاتوری و تکبر همراه باشد. همانگونه که عیسی مسیح علیه السلام مردم خود را با عشق و دلسوزی دوست می داشت، مردان نیز باید همسران خود را دوست داشته باشند.

 با توجه به آیات متعددی که در کتاب مقدس وجود دارد، احترام، از خودگذشتگی و تواضع کلیدی ترین مواردی است که اعضای خانوداه با عمل به آن در واقع به دستورات خداوند عمل کرده اند.

کشیش عزیزیان در ادامه به تبیین رویکرد کتاب مقدس درباره دیگر مسائل مربوط به خانواده اعم از طلاق و ازدواج پرداختند و افزودند: کتاب مقدس دیدگاه بسیاری از جوامع درباره‌ی طلاق، زندگی بدون ازدواج و ازدواج با همجنس را غیرقابل قبول می داند و تمایل جنسی خارج از ازدواج را گناه می شمارد.

ایشان در ادامه به طور جداگانه به وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک پرداختند. یک زن مسیحی زندگی خداپسندانه دارد و خودخواهی را کنار می گذارد و برای خودنمایی زندگی نمی کند. در افسسیان به مسئله اطاعت زن از همسر خود اینگونه اشاره شده است که همانطور که زنان مطیع مسیح هستند باید ازشوهران خود نیز اطاعت کنند. در مقابل مسئولیت های سنگینی نیز بر دوش شوهران گذاشته شده است. در این باره به مردان مسیحی اینگونه توصیه شده است: همانگونه که مسیح علیه السلام کلیسا را دوست داشت، شما هم همسران خود را بدون هیچ قید و شرطی دوست بدارید و به آنها محبت کنید. شوهر مسیحی باید به رفاه همسرش بیش تر از خود اهمیت دهد.

جناب آقای عزیزیان در خاتمه به اضافه شدن نقش پدر و مادر به نقش شوهر و همسر پرداخته و افزودند:  هم مرد و هم زن باید بتوانند وظایف پدری و مادری خود را با نقش شوهری و همسری هماهنگ کنند و به تعالیم تربیتی کتاب مقدس عمل کنند. کتاب مقدس در موارد متعددی شیوه‌ی تربیت فرزندان را به والدین گفته است. از جمله‌ی آنها تادیب و تنبیه فرزندان است. البته برای فرزندان نیز  وظیفه اطاعت و تکریم پدر و مادر وجود دارد. کتاب مقدس علت این دستور برای فرزندان را طولانی شدن عمر و سعادتمندی آنان در دنیا دانسته است.

 

تهیه کننده: مهدی تقیون