سخنرانی ماموستا عثمان یوسفی: جایگاه امام رضا (ع) از دیدگاه اهل سنت و تاثیر آن در وحدت ادیان و مذاهب
09 آبان 1402
سخنرانی ماموستا عثمان یوسفی: جایگاه امام رضا (ع) از دیدگاه اهل سنت و تاثیر آن در وحدت ادیان و مذاهب

در ادامه فایل صوتی و تصویری به همراه گزارش مکتوب سخنرانی ماموستا عثمان یوسفی (امام جمعه شهر ربط) با موضوع « جایگاه امام رضا (ع) از دیدگاه اهل سنت و تاثیر آن در وحدت ادیان و مذاهب» در سومین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز شنبه  6 آبان ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه ارومیه برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود. 

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

ماموستا یوسفی در ابتدای نشست عنوان کردند؛ امام رضا علیه السلام مدافع حریم اسلام بوده‌اند. در این نشست سعی می‌شود تا به فضائل حضرت رضا علیه‌السلام از دیدگاه علماء و فرهیختگان اهل سنت پرداخته شود. ابن حجر هیتمی درباره امام رضا علیه‌السلام ذکر می‌کند؛ ایشان مورد توجه آحاد مردم بوده و همواره مردم توجه ویژه‌ای به ایشان داشته‌اند. همچنین ذهبی در مورد ایشان می‌نویسد که ایشان دارای مرتبه عالی از دین و علم و عمل بوده‌اند. از طرف دیگر وی امام رضا علیه‌السلام را بسیار شایسته خلافت می‌دانسته است. شیخ عبدالله شبراوی شافعی در مورد حضرت رضا علیه‌السلام می‌گوید که کرامت امام رضا علیه‌السلام قابل احصاء نیست.

ابن ابی الحدید معتزلی در کتاب خود درباره امام رضا علیه‌السلام می‌نویسد؛ فَهُوَ عَبدٌ صالِح و أکرَم النّاسُ اخلاقاً.  روایات متعددی از ده‌ها مصدر و منبع علمی اهل سنت در مورد کرامات و فضائل حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام به ما رسیده است. از دیدگاه اهل سنت ایشان از خاندان اهل بیت پیامبر اکرم می‌باشند و سومین شخصی است که بعد از حضرت علی علیه‌السلام و امام سجاد علیه‌السلام، علی نامیده شده‌اند.

ذهبی از علمای برجسته شافعی ادعا کرده که، ترمذی و ابن داود در کُتب خود که از صحاح سِته می‌باشد در مباحث زکات و ایمان از امام رضا علیه‌السلام نقل حدیث نموده‌اند. ازاین‌رو احادیث حضرت رضا علیه‌السلام در میان اهل سنت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. حاکم نیشابوری نیز درباره امام علیه‌السلام می‌نویسد که پیشوایان اهل حدیثِ اهل سنت از حضرت رضا علیه‌السلام نقل حدیث کرده‌اند.

عشق و اردات در میان هنرمندان و ادیبان اهل سنت نیز نسبت به حضرت رضا علیه‌السلام مشهود است. به عنوان نمونه سید عباس مکّی از ادیبان اهل سنت در مورد امام رضا علیه‌السلام اشعاری دارد و ایشان را مدح می‌کند. همچنین ابونَواس از شعرای برجسته و هم عصر امام رضا علیه‌السلام نیز در مورد ایشان اشعاری سروده است. حضرت رضا نیز در مورد ابونواس فرموده‌اند که تو اشعاری در وصف ائمه سرودی که پیش از تو کسی نتوانسته بود مانند آن اشعار را بسراید.

در انتهای نشست ماموستا یوسفی عنوان کرد؛ زیارت و توسل علمای اهل سنت به حضرت رضا علیه‌السلام امری رایج و مرسوم می‌باشد. بسیاری از عاشقان حضرت رضا علیه‌السلام که از اهل سنت هستند سالانه به زیارت ایشان می‌روند. امام رضا علیه‌السلام در زمان حیات خویش با ورود به نیشابور مورد استقبال گرم علمای اهل سنت قرار گرفتند. مطابق گزارش های تاریخی، علمای اهل سنت با تبرک جستن از ایشان از ورود حضرت استقبال گرمی به عمل ‌آورده‌اند. پس از شهادت حضرت رضا علیه‌السلام به تصریح علمای اهل سنت قبر شریف ایشان از همان قرن سوم تا اکنون محل زیارت و توسل علما و مردم اهل سنت بوده است.

تاریخ هرگز جمله ابن حِبّان بُستی شافعی را فراموش نخواهد کرد. وی مکرراَ عنوان کرده که بارها به زیارت قبر امام رضا علیه‌السلام مشرف شدم و در زمان اقامتم در طوس، هر گاه با مشکلی روبه‌رو می‌شدم به ایشان توسل می‌کردم و مشکلم برطرف می‌شد و بارها این امر را تجربه کرده‌ام. این تفکرات و این جملات خود نشان دهنده انحراف فرقه تفرقه افکن وهابیت می‌باشد، زیرا علمای اهل سنت 800 سال پیش از فرقه وهابیت ارادت خود به حضرت رضا علیه‌السلام را ابراز کرده‌اند.

 

تهیه کننده: محمد پاینده