سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا کیومرزی: اصول بنیادین در امر تقریب مذاهب و وحدت شیعه و سنی
09 آبان 1402
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا کیومرزی:  اصول بنیادین در امر تقریب مذاهب و وحدت شیعه و سنی

در ادامه فایل صوتی و تصویری به همراه گزارش مکتوب سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا کیومرزی (مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه ارومیه) با موضوع « اصول بنیادین در امر تقریب مذاهب و وحدت شیعه و سنی» در سومین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز شنبه  6 آبان ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه ارومیه برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا کیومرزی در ابتدا به بررسی مفهوم تقریب مذاهب و وحدت اسلامی پرداخته و به برخی برداشت‌های غلط از این مفهوم اشاره کرده و افزودند :منظور از تقریب احیای اصل قرآنی اخوت و حذف موانع ساختگی و روانی وحدت در میان فرق اسلامی می‌باشد. وحدت اسلامی یکی از ویژگی‌های امت اسلامی در قرآن  است. اصل برادری اسلامی مبنای کلی برای تعامل در بین مسلمانان است و از این رو در تفکر دینی هرگز مراد از تقرب مذاهب و وحدت در جهان اسلام کنار نهادن هیچ یک از مذاهب اسلامی نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین کیومرزی وحدت اسلامی را مستند به آموزه‌های اسلامی دانسته و آن را دارای مطلوبیت ذاتی در درون دین معرفی کردند. ایشان وحدت اسلامی را صرفا یک شعار و مصلحت‌اندیشی ندانستند، چرا که ادله محکمی برای این مسئله در قرآن کریم وجود دارد. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: « إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ». دکتر کیومرزی لازمه رسیدن به این اصل مهم و بنیادی در دین را تاکید بر پایه های محکم وحدت اسلامی که مورد اتفاق همه مسلمین است دانستند.

ایشان اولین اصل اساسی را توحید معرفی کردند و بیان داشتند : توحید  بنیادی‌ترین اصل اعتقادی در اسلام است. سایر اصول و فروع اسلام و دین بر محور توحید می‌باشد و مورد اتفاق فرق اسلامی است. لذا همه ما تحت لوای توحید هستیم و توحید مذهب همه ماست. مسلمانان می‌توانند زیر پرچم «لا اله الا الله» در عین کثرت و تعدد، وحدتی مثال زدنی را خلق نمایند. مبنای دیگر وحدت اسلامی نبوت است. اعتقاد تمام مسلمانان جهان به نبوت پیامبران الهی و رسول اکرم (ص) یکی از اصول مهم وحدت به شمار می آید. دین اسلام بر پایه تعالیم ارائه شده توسط رسول خاتم و در قالب کلام الهی به سامان رسیده است، بر این اساس ریشه شریعت و باورهای اسلام نبوت پیامبر است.

حجت الاسلام و المسلمین کیومرزی افزودند :خداوند ایمان را دایرمدار اعتقاد به وحدانیت خود و نبوت رسول گرامی و ایمان به قرآن می‌داند. اعتقاد به این سه باور اساسی مستلزم باور به تمامی گزاره‌های دینی است. همه مسلمانان رسول گرامی را به عنوان الگو معیار عمل خود قرار می‌دهند. این باور نقش عمیقی در تحقق تقریب مذاهب دارد.

اصل بعدی که ایشان مورد بررسی قرار دادند قرآن کریم بود. قرآن یکی از منابع اساسی برای شریعت اسلام است. تمام مذاهب اسلامی در این اصل مشترک هستند. اهمیت قرآن به گونه ای است که حجیت سایر منابع در گرو استناد به این منبع می‌باشد. باور مشترک به  قرآن به عنوان اساسی ترین منبع دینی در میان پیروان تمام فرق اسلامی مبنای تقریب مذاهب اسلامی است. از اصول دیگر وحدت و تقریب معاد است. معاد و زنده شدن در عالم آخرت از اصول اعتقادی همه ادیان الهی و جزو اصلی‌ترین مبانی ادیان الهی است.

دیگر اصل وحدت بخش مورد اشاره ایشان، قبله واحد مسلمانان بود. جایی که تمام مسلمانان رو به سوی یک قبله نماز می‌خوانند و به دور یک قبله طواف می‌کنند. حجت الاسلام و المسلمین کیومرزی فلسفه قبله واحد را ایجاد وحدت و همسویی امت اسلامی عنوان کردند و افزودند : اتحاد و هماهنگی در ظاهر مناسک باعث اتحاد و هماهنگی روحی و درونی می شود.

اصل دیگر تقریب مذاهب محبت اهل بیت است. حجت الاسلام و المسلمین کیومرزی محبت و ولایت اهل بیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را به عنوان یکی از مبانی ارزشمند وحدت جامعه اسلامی عنوان کردند. ایشان حب اهل بیت علیهم السلام را مخصوص به یک گروه خاص ندانستند و این مسئله را دارای ریشه ای قرآنی معرفی کردند.

ایشان در خاتمه، مسئله تفرق و تشتت فرق اسلامی را دستاویزی برای غرب جهت مقابله  با جوامع اسلامی دانستند. این تفرقه و عدم اتحاد عامل سلب قدرت مسلمانان در جهت مواجهه با دشمنان اسلام محسوب می‌شود. مسلمانان باید با تحقق وحدت اسلامی از نفوذ بیگانگان جلوگیری کنند.

 

تهیه کننده: مهدی تقیون