سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا اسم حسینی: همگرایی امت اسلامی از دیدگاه امام رضا (ع)
09 آبان 1402
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا اسم حسینی: همگرایی امت اسلامی از دیدگاه امام رضا (ع)

در ادامه فایل صوتی و تصویری به همراه گزارش مکتوب سخنرانی  حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا اسم حسینی (مسئول استانی دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان آذربایجان غربی؛ دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه) با موضوع «همگرایی امت اسلامی از دیدگاه امام رضا (ع)» در سومین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام و گفتگوی ادیان که روز شنبه  6 آبان ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه ارومیه برگزار شد، تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

 

مشاهده فیلم سخنرانی

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر اسم حسینی در ابتدای ارائه خود به علت انتخاب این موضوع اشاره کردند و افزودند : این موضوع در راستای تبیین رویکرد مقام معظم رهبری در حیطه ی امت اسلامی است که بر سه محور نسبت بنیادهای فکری، نگاه ساختارمند و مبحث اندیشه تمدنی مبتنی است.

ایشان روش های احساسی، ارزشی و گرایشی را سه روش جهت شناخت پدیده‌ ها معرفی کردند. دکتر اسم حسینی روش گرایشی را روشی عام تر از سایر روش ها عنوان کرده و افزودند : روش گرایشی وارد مباحثی می‌شود که سامان دهنده است و به جریان های فکری، فرهنگی و سیاسی مرتبط می شود. در حالی که در روش ارزشی نگاه محدود تری به موضوعات وجود داشته و انرژی بیشتری  برای شناخت صرف می شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر اسم حسینی در ادامه‌ی تبیین رویکرد رهبری در حیطه امت اسلامی، به تاکید رهبری بر واژه «امت» اشاره کردند و افزودند : واژه امت مربوط به ادیان است و غیر از واژه ملت است. در قرآن کریم واژه ملت به معنی مکتب و آیین است. در واقع بنابر یک دید کلان، ادیان الهی جهان وطنی هستند و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در آنها نهفته است و با توجه به این عرصه ها رسالت پیامبران و در طول آنها ائمه علیهم السلام بیان می شود.

ایشان توجه به واژه ها و کلید واژه ها را عامل جهت گیری کلان  عنوان کرده که باعث تبیین نگاه بنیادی و تمدنی رهبر معظم انقلاب درباره امت اسلامی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر اسم حسینی در ادامه به بررسی سیره امام رضا علیه السلام با نگاه امت گرایی و وحدت پرداختند.

اولین موردی که ایشان به آن اشاره کردند راویان حدیث سلسلة الذهب است. بطوریکه در  افراد نقل کننده این روایت از مذاهب مختلف اهل سنت اعم از شافعی و حنبلی و مالکی و حنفی و از فرقه های اهل تشیع نظیر واقفیه ها نیز حضور دارند. مورد بعدی طرح  مباحث انسان شناسی با نگاهی معقولانه و خردگرایانه است که در این مباحث حضرت به مشترکات شناختی و رفتاری اشاره کرده اند.

مسئله بعدی مناظرات بی نظیر امام رضا علیه السلام است. ایشان در این مناظره ها با منطق و مبانیِ طرف مقابل بحث کرده و از جدل پرهیز می کردند.

در کنار این موارد، تعامل امام رضا علیه السلام با حاکمیت نیز مهم بوده است. ایشان علیرغم همه حساسیت ها و سوگیری های خاص، عاطفه گرایی و اخوت را بکار بستند و حاکمیت دینی را در وسعت زیادی مطرح کردند.

در خاتمه حجت الاسلام و المسلمین دکتر اسم حسینی با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه السلام به ضرورت ایجاد فضای گفت و گو تاکید کرده و افزودند: باید مشاجرات را کنار بگذاریم و نگاه اصلی را تعالی دین قرار دهیم. لازم است اختلافات را به رقابت سازنده تبدیل کنیم. همچنین ضرورت دارد ساختارهای گفت و گو متناسب با زمان به روز رسانی شود.

 

تهیه کننده: مهدی تقیون